Hop til hovedindholdet

Tilmeldingsfrist

Søndag d. 10. december 2023 kl. 12:00

Sted

Provianthuset PRO-D, Christiansborg, Proviantpassagen, Rigsdagsgården 9, 1218 København K Provianthuset PRO-D, Christiansborg
Proviantpassagen, Rigsdagsgården 9

Menneskerettighederne fylder 75 år, lad os fejre dem

Arrangementsbeskrivelse

Verdenserklæringen om menneskerettigheder blev vedtaget enstemmigt i FN for 75 år siden. Dermed blev fundamentale rettigheder for alle verdens borgere et afgørende mål for FN’s arbejde – og for menneskeheden.

Siden er vedtaget adskillige konventioner, som mere præcist og mere forpligtende fastslår borgernes rettigheder, som mand, kvinde, barn, flygtning, mindretal eller handicappet. Og der er mekanismer, som skal holde øje med alle landes overholdelse.

Det ligner en succes, men langtfra alle lande ønsker at sikre borgerne deres rettigheder og flere regeringer end tidligere afviser at holde fokus på menneskerettigheder og retsstatsprincipper. Derfor har der aldrig været mere brug for at stå vagt om værdierne og tankerne bag menneskerettighederne – og aldrig været mere brug for at hylde de mennesker og folkelige organisationer, der hver dag kæmper for dem.

Derfor arrangerer vi en uformel fejring af 75 års jubilæet for Verdenserklæringen, hvor en række organisationer kort giver deres vigtigste anbefalinger til fremme af menneskerettighederne til de danske politikere, der også er inviteret. Vi har i øjeblikket bekræftet deltagelse fra Amnesty, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd/DEO, Dansk Røde Kors, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Handicaporganisationer, Den Danske Helsinki-komite, Dignity, Flygtninge i Fare, Folkekirkens Nødhjælp, Institut for Menneskerettigheder, Kvinderådet, Kvinfo, OXFAM Danmark, Soroptimisterne, SOS Racisme, UlykkesPatientForeningen.

Efter præsentationerne, der forventes at tage omkring to timer, er vi værter for en uformel reception i anledning af dagen. Bag arrangementet står FN-forbundet og Radikale Venstre, der er officiel vært.

Bemærk at Proviantgården har en anden indgang end Christianborgs besøgsindgang, og ligger ud til Det Kongelige Biblioteks Have. Kom i god tid af hensyn til sikkerhedskontrollen.

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >